omgaan met kritiek
Siok
05/15/2025
2 min
0

Omgaan met kritiek, eh, opbouwende feedback!

05/15/2025
2 min
0

Opbouwende feedback ontvangen: het klinkt zo simpel.

Gewoon luisteren, knikken, dankjewel zeggen en weer door. Toch voelen die goedbedoelde adviezen soms als een vriendelijke schouderklopje, maar precies op die zere plek. “Oh, dus ik doe het al drie weken fout en dat zeg je nu pas?” Adem in. Dit is geen aanval. Dit is een kans op groei. Zo hou je jezelf voor.

In veel trainingen draait het om hoe je feedback moet geven. Maar de échte uitdaging? Hoe je feedback ontvangt. Zonder direct in de verdediging te schieten, te gaan mokken of drie dagen te piekeren over die ene opmerking. Feedback ontvangen is een vaardigheid – eentje die vraagt om persoonlijk leiderschap. Laten we samen eens kijken hoe je dat doet, mét een knipoog.


1. De “Oh, jij weet het zeker beter?”- reflex

Je collega zegt: “Ik merk dat je presentaties soms wat onduidelijk zijn.”
 Jij denkt: “Pardon? Alsof die PowerPoints van jou er altijd zo gelikt uitzien!”

De reflex om meteen in de verdediging te schieten is menselijk. We willen tenslotte competent gevonden worden. Maar leiderschap begint bij luisteren in plaats van reageren. Vraag door. “Wat was er dan onduidelijk voor je?” Zo kom je achter waardevolle inzichten én laat je zien dat je openstaat voor andere meningen. Plus: wie weet had je collega gewoon honger en was hij chagrijnig. Of, misschien heeft hij wel een punt!

 

2. De “Interne saboteur gaat weer los”- modus

Je leidinggevende zegt: “Ik zou het fijn vinden als je wat proactiever bent in vergaderingen.”
 Jij denkt: “Ik ben dus onzichtbaar. Niemand waardeert me. Ik ga een andere baan zoeken .”

Feedback kan voelen als een afwijzing, maar meestal is het dat niet. Het is een signaal: hier zit potentie, laat jezelf meer zien. De kunst is om je emotionele voelsprieten even te parkeren en objectief te kijken: Wat bedoelt de ander precies? Wat kan ik hiermee? (En wil ik echt gelijk een andere baan?)

3. De “Thanks, maar dat wist ik al hoor”- houding

Je collega zegt: “Je gaf me gisteren veel ruimte om mijn idee uit te werken, dat waardeerde ik.”
 Jij zegt: “Oh, ja? Is al goed hoor.”

Positieve feedback? Ook die moet je leren ontvangen zonder weg te wuiven. Zeg gewoon: “Dankjewel, leuk om te horen.” Ja, ook als je niet weet waar je je handen moet laten. Persoonlijk leiderschap betekent ook dat je complimenten kunt ontvangen. Het laat zien dat je je bewust bent van je impact.

 

Samenvattend: Feedback is geen aanval, maar een cadeautje (soms wat slecht ingepakt)

Omgaan met feedback vraagt om nieuwsgierigheid in plaats van oordeel. Niet alles hoeft meteen te landen of te kloppen. En soms moet je ook eerst ombuigen. Maar door open te staan, te reflecteren en vragen te stellen, laat je zien dat je jezelf serieus neemt. En dat is precies wat persoonlijk leiderschap is: jezelf blijven ontwikkelen, ook als het schuurt, of beter nog, juist als het schuurt.


Oefenen?

 
Probeer deze week eens echt te luisteren als iemand feedback geeft. Niet onderbreken, samenvatten wat je gehoord hebt en doorvragen als iets niet duidelijk is. En laat mij weten hoe dat ging.
Of kijk bij onze booster Persoonlijk Leiderschap.

Reacties