Nog wat timemanagement tips

Social media veroorzaakt afleiding

Ook al zijn er genoeg tools die helpen de social media toevoer te beperken, zodra je toch op zoek gaat naar wie is wie op Face-book of Linked in, wees je ervan bewust dat dit een tijdrovende (en vaak ook) niet productieve bezigheid is. Zorg dat dit niet je dag opslokt, zet desnoods een wekker.

 

Blijf prioriteiten stellen

We kennen allemaal het belang van een goede to-do lijst en het opschrijven van alles wat we niet mogen vergeten. De sleutel tot succes is het inplannen van die activiteiten. Door de belangrijkste zaken eerst in te plannen, oftewel ‘de grote keien’ van Covey, mis je nooit een deadline. Zodra je eenmaal die belangrijkste zaken hebt gepland, kun je het overige werk erom heen plannen, op volgorde van belangrijkheid.

 

Plan tijd voor jezelf

Plan tijd in je agenda waarin je ongestoord kunt werken aan een echt belangrijke taak. Dit kan inhouden dat je een paar uur per week thuis werkt of een stilteruimte opzoekt op kantoor. In dit uur schakel je ook je email of telefoon uit, om interrupties te voorkomen. Je zult zien dat je productiviteit met 50% wordt verhoogd.

 

Wachttijd is niet altijd verloren tijd

Wanneer je ergens in de rij staat of in een lange file, probeer je niet te ergeren, maar zie deze tijd als een relaxmoment. Focus bijvoorbeeld eens op je ademhaling, probeer die maar eens terug te brengen op zes ademteugen per minuut. Dan gaat je hartslag ook vanzelf omlaag.

 

Energielevels

Alles valt of staat met een goede gezondheid. Als je een laag energieniveau hebt, zul je nooit de volle honderd procent productief kunnen zijn, hoe goed je je tijd ook indeelt. Uit divers onderzoek blijkt dat om optimaal te kunnen presteren, het zaak is om regelmatig pauzes in te lassen. Eet ook niet snel een broodje achter je pc, maar stap echt eens naar buiten als het lukt. Je herstelsysteem kan zich dan weer even opladen waardoor je weer met frisse moed aan de slag kunt gaan.

 

Stel heldere en haalbare doelen

Soms stellen we te hoge en onhaalbare doelen voor onszelf en zijn vervolgens teleurgesteld wanneer ze niet gehaald worden. Wees realistisch wanneer je plant. Plan liever twee keer zoveel tijd om iets af te krijgen wanneer je nog geen ervaring hebt met een bepaalde taak. Kijk ook terug naar hoe lang taken of projecten daadwerkelijk hebben geduurd en pas je plan aan wanneer dat nodig is. Blijf flexibel en denk liever in kleine stapjes dan grote sprongen voorwaarts.

 

Wees niet bang te delegeren

Wanneer je ziet dat een collega een taak met veel meer gemak en efficiëntie uitvoert, waarom zou je dan niet delegeren? Of ruilen met een taak waar jij weer goed in bent. Voor taken die je delegeert zorg je wel dat je een mini actieplan mee geeft. Dus wat verwacht je precies, hoe en wanneer van wie terug?

 

Er zijn veel time management tips en strategieën die je op een dag toe kunt passen. Er is geen one size fits all benadering. Pas daarom toe de tips die je het meest aanspreken. Wanneer je daar een routine van hebt gemaakt na een week of drie, kies dan weer een nieuwe. Succes!