Concentratie verhogen? Begin bij jezelf!

De grootste saboteur van je concentratie ben je meestal zelf. Vaak wordt de oorzaak van niet geconcentreerd kunnen werken buiten de persoon zelf gelegd. Binnenlopende collega’s, bellende collega’s, vragen die je te pas en te onpas moet beantwoorden, om er maar een paar te noemen. Vaak kun je hier zelf al wat aan doen door je af te zonderen, wat ook al moeilijk genoeg blijkt te zijn in de praktijk. Wist je dat je zelf voor 70% van de interrupties zorgt? Dus ook al zit je in het gunstigste geval alleen en komt niemand je storen, dan nog ben snel je afgeleid… door jezelf! Hoe je daar wat aan kunt doen? Hieronder een paar tips:

 

1. Leeg je hoofd in een takenlijst.  

Een mens heeft gemiddeld ongeveer 40.000 gedachten per dag. Dit kunnen allerlei soorten gedachten zijn. Van gedachten over grootse plannen om van baan te veranderen of dat pak melk dat je niet moet vergeten te halen. Dit houdt in, nog steeds geen rust in je hoofd! Oppoppende gedachten kosten energie. Bovendien komen ze bovendrijven op momenten dat je ze helemaal niet nodig hebt. Leeg je hoofd dus in een takenlijstje voor de dingen die je niet mag vergeten. Zo houd je meer ruimte over voor de dingen die er echt toe doen.

2. Laat je niet verleiden op internet. 

Het is heel verleidelijk wanneer je terwijl je iets opzoekt voor jezelf, een niet ter zake doende aanbieding of boeiend artikel op internet toch gaat lezen. Voor je het weet is er een half uur voorbij waarin je bezig bent met andere dingen dan je van plan was. Hiervoor geldt discipline, discipline, discipline! Schrijf desnoods op een briefje met rode hoofdletters de naam van de taak die af moet, en hou die in beeld. Zo help je jezelf weer tot de orde te roepen en met één taak bezig te blijven.

3. Houdt rekening met je concentratieboog. 

De meeste mensen hebben een concentratieboog van ongeveer 45 minuten. Daarna werk je misschien wel door, maar gaat het in verhouding weinig extra’s opleveren. Daarom is het verstandig na iedere 3 kwartier een korte pauze in te lassen. In deze pauze is het niet de bedoeling dat je achter je beeldscherm blijft zitten om bijvoorbeeld spelletje te spelen op je telefoon. Daarmee krijgt je brein namelijk nog steeds geen rust omdat nieuwe prikkels dan maar binnen blijven komen. Ook al klinkt het duf, even dagdromend uit het raam staren met een kop koffie is dan veel rustgevender.

4. Slaap voldoende. 

Mensen hebben vaak de neiging maar door te gaan als het druk wordt. Voldoende slapen is dan al gauw het eerste dat er bij in schiet. We zijn geneigd maar even door te werken om toch nog iets af te krijgen. Vaak zijn we ons er niet van bewust dat dit onze productiviteit juist omlaag haalt. Ook hier gaat de wet van de verminderde meeropbrengst op. Je bent eigenlijk te moe om nog goed te presteren, je maakt fouten zonder dat je het doorhebt en je werkt ook trager dan wanneer je goed uitgerust bent. Ga dus op tijd naar bed! Of doe een powernap.

Pas eens een van deze 4 tips toe om je concentratie te verhogen. Ik hoor graag wat het je gebracht heeft!